Att koka ihop en kokbok: del 1


Många av er läsare har lämnat önskemål om att få veta mer om boken, några vill ha konkret info om hur man faktiskt får ett bokkontrakt och hur arbetsgången ser ut medan andra är nyfikna på att få hänga med bakom kulisserna (pssst, häng då med mig på instagram). Så för att försöka ge er alla vad ni vill ha kommer jag ha en liten serie blogginlägg om just hur allt detta gick till, vad jag sysslar med om vardagarna och hur man går från idé till färdig kokbok – en resa ni inte får missa!

Del 1 – bygga portfolio, träffa förlag och skriva kontrakt
Den här första delen är troligtvis den mest tidskrävande. För min del började allt med att jag startade något som närmast kan ses som en ren hobbyblogg med inriktning på mat som ett syfte att hålla igång mitt fotograferande och jobba ihop en bildportfolio inom mat/livsstil. Efter drygt ett halvår började jag inse att kombinationen kreativa recept/grön livsstil/matlagning/styling/fotografering var vansinnigt rolig och något jag absolut ville arbeta med.

Och allra helst var det förstås egna böcker jag ville göra. Eftersom jag till yrke är grafisk formgivare och fotograf som alltid arbetat frilans avsatte jag tid under mina arbetsdagar till att laga, styla och fotografera mat. Jag utarbetade ett par olika bokkoncept som jag sparade ihop material till. En författarvän till mig berättade nämligen att när hon, 23 böcker tidigare, hade fått sitt första kontrakt var det just genom att skicka en lång lista på boktitlar och koncept till förlaget.

Samtidigt kände jag att jag hade fått tid att hitta min inriktning inom mat, jag hade precis blivit vegetarian och ville börja bygga ett varumärke, det resulterade i bloggen Det gröna skafferiet som föddes i juni 2012. Plötsligt var allting väldigt enkelt, jag hade hittat ett koncept och en matideologi som var precis rätt för mig och låg i tiden. Jag hamnade helt enkelt i ett flöde där jag kände konstant inspiration och drivkraft. Dessutom märkte jag att jag också hunnit bli en mycket bättre matfotograf och texterna flöt på mycket lättare än de gjort åtta-nio månader tidigare. Jag kände att jag började bli bra på det här och det skulle nog kunna bära till roliga uppdrag. Bloggen växte, jag började bjudas in till olika matevent, pressluncher och en och annan journalist ringde när de skulle göra reportage om syltkokning eller koka soppor på spik.

Efter ytterligare några månader svimmar jag nästan när jag ser att jag och bloggen är nominerade till Matbloggspriset i kategorin folkets val (årets nominering är nu öppen). Det här kändes stort! Men några dagar senare får jag ett konstigt samtal där jag får höra att jag vunnit ett annat pris – det STORA matbloggspiset. Och ungefär precis där börjar karusellen snurra desto fortare! Dagen efter jag hämtat priset på MittKök mässan i Göteborg svämmar mejlboxen över och däribland alla gratulationer och intervjuförfrågningar finns också ett mejl från en förläggare på Bonnier Fakta.

Den hösten och vintern träffade jag förläggare för 6 olika bokförlag. En del kom jag i kontakt med då de mejlade mig och var intresserade av att ses och höra lite mer om mig. Andra tog jag själv kontakt med – du behöver alltså inte bli “upptäckt” för att få ett kontrakt utan kan likväl vara den som uppsöker förlagen. De flesta förlag har kontaktuppgifter till sina förläggare på sina webbsidor så de är ofta enkla att komma i kontakt med. Förlagen jobbar på lite olika vis, somliga är ute efter unika bokidéer medan andra kanske mest letar efter författarkaraktärer som de kan göra hela bokserier med och då är det kanske din personlighet/livsstil som är mer väsentlig än bara bokkoncept. Bäst tror jag är att mejla förläggaren, skriva lite om sig själv, sin eventuella blogg/bakgrund och skicka över några olika bokidéer. Jag bifogade också pdf-er med utvalda matbilder och förstås länkar till blogg/portfolio. Till slut var det tre/fyra förlag som var intresserade av att göra bok och då valde jag att helt följa min instinkt och valet blev Bonnier.

Checklista för dig som vill göra bok:
- Hitta din unika nisch, där du känner att din passion, inspiration och skaparglädje finns
- Bygg upp en bildbank om du är en duktig fotograf, det är enligt mig det lättaste sättet att synas och sticka ut på, men långt ifrån alla fotograferar sin egen kokbok så det är förstås inget måste
- Hitta dina styrkor, vad som gör dig unik. Har du kanske en speciell matfilosofi, livsstil eller kunskap
- Skriv ner några olika bokkoncept, gärna med titel och samla några olika receptförslag på vad böckerna skulle fyllas med. Har du möjlighet att ta bra matbilder är det värdefullt. Du behöver alltså inte färdigställa en hel bok, förlagen vill troligtvis ändå göra en twist på din idé utifrån vart de ser att marknaden är på väg eller var det finns luckor i boksortimentet
- Det finns många sätt att publicera böcker, kanske kan du börja med att ge ut en e-bok eller med print on demand? Det finns också MÅNGA förlag – stirra dig inte blind bara på de stora utan kontakta gärna också de mindre, det kan bli en språngbräda ut!
- Kan du kanske gå samman med någon annan som också är intresserad av att göra bok? Tillsammans har ni ju dubbel kunskap och når ut till många fler, kanske kompletterar ni varandra. Fler kockar behöver inte ge sämre soppa…
- Ge inte upp! Att förlag tackar nej behöver inte betyda att du har en dålig bokidé eller att du inte är skicklig nog, kanske har förlaget redan en eller flera böcker på gång som påminner om din idé och koncepten krockar. Be gärna att få veta varför förlaget tackade nej, kanske kan du av det få hjälp så du kan förbättra något inför nästa gång
- Att göra böcker tar verkligen mycket tid – har du tiden som krävs för att koka ihop något riktigt bra som du kan stå för och känna dig stolt över i efterhand?

Har du frågor är det bara till att ställa dem i kommentarsfältet! Nästa gång kommer det handla om att börja producera!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 Comments

Filed under Uncategorized

Comments are closed.